Charles Explorer logo
🇨🇿

Expanze českého vysokého školství a uplatnění absolventů na pracovním trhu : První výsledky výzkumu REFLEX 2013

Publikace |
2013

Abstrakt

Studie využívá dat ze šetření projektu REFLEX 2013, který navázal na významné mezinárodní i národní (české) projekty, jež byly v oblasti výzkumu uplatnění absolventů vysokých škol realizovány v předchozích letech (jde především o projekty CHEERS 1998 a projekty REFLEX 2006 a 2010). Po vysvětlení celkového kontextu, metodologie šetření a jeho hlavních nástrojů se první část studie věnuje analýze a interpretaci vývoje čtyř základních témat ve srovnání šetření absolventů vysokých škol v letech 2006, 2010 a 2013: - Co dělají absolventi - Jak vypadá přechod ze vzdělávání do práce - Jaké mají absolventi kompetence - Jak hodnotí vysokoškolské studium Studie především ukazuje, jak se s expanzí vysokého školství v ČR a s na to navazujícím rychlým růstem počtu absolventů (především po roce 2007) postupně mění i charakteristiky jejich zaměstnatelnosti, uplatnění a využívání úrovně i oboru získaného vzdělání, odměňování i jejich spokojeností s prací i se zpětným hodnocením studia na vysoké škole.

Uvedeny jsou také předpokládané změny související s dalším nárůstem počtu absolventů v příštích letech. Druhá část studie obsahuje údaje o průběhu šetření, jeho metodologii a získaných datových souborech (sebrány byly dva datové soubory, jeden s odpověďmi absolventů vysokých škol a druhý s odpověďmi zaměstnavatelů absolventů).

Dále je uvedena analýza průběhu sběru dat na vysokých školách v závislosti na počtech oslovení absolventů. Zasílání upomínek se opět ukázalo jako velice efektivní nástroj pro získání kvalitního souboru.

Uvedena je rovněž analýza návratnosti a také analýza velikosti sebraného vzorku podle zúčastněných vysokých škol ve srovnání s cílovou skupinou absolventů. V závěru této části jsou obsaženy informace o vážení získaného datového souboru.

V příloze uvádíme oba dotazníky využité v rámci šetření: dotazník pro absolventy a dotazník pro zaměstnavatele absolventů.