Tento článek je rozšířenou verzí autorčina příspěvku na pracovním semináři „Měření efektivity informačního vzdělávání: novinky a shrnutí tématu“, který se konal 21. 3. 2013 v Brně. Shrnuje dosavadní aktivity v rámci problematiky hodnocení dopadu a efektivity informačního vzdělávání v prostředí vysokých škol a vysokoškolských knihoven uskutečněné na platformě Odborné komise IVIG AKVŠ.
Zároveň jsou zmíněny novinky ze zahraniční literatury představující různé aspekty tohoto tématu a také jednotlivé metody vhodné pro detailní hodnocení dopadu informačního vzdělávání na studenty a jejich schopnost práce s informačními zdroji během dalšího studia. Diskuse je vedena zejména nad otázkou standardizovaných testů, jejich výhodami i nevýhodami.
Na druhé straně se začínají objevovat alternativy ve formě testů dané instituci ušitým na míru, metoda portfolia či testování dlouhodobé retence znalostí a dovedností v oblasti informační gramotnosti.