Charles Explorer logo
🇨🇿

Inovativní výukové aktivity pro rozvoj dovedností pro 21. století.

Publikace na Pedagogická fakulta |
2013

Abstrakt

Publikace se věnuje problematice inovací ve vzdělávání. V dnešní době vznikají inovace nejčastěji na pomezí etablovaných vědních oborů, v tomto případě pedagogiky a digitálních technologií.

První část publikace je zaměřena na rozvíjení dovedností pro 21. století u žáků, představuje jeden z možných nástrojů (21st Century Learning Design Rubrics), který popisuje charakteristiky výukových aktivit vedoucích k rozvoji zmíněných dovedností. Ve své druhé části se věnuje hodnocení vzdělávacích inovací, zabývá se hodnotícím nástrojem (Mapping Framework of ICT-enabled Innovation for Learning), pomocí kterého je možné posuzovat, porovnávat a zjednodušeně vizualizovat inovace ve vzdělávání založené na využívání digitálních technologií.

Na příkladu úspěšné aktivity iniciované Evropskou komisí eTwinning a české státní informační politiky ve vzdělávání ilustruje, jaké charakteristiky jsou pro šíření inovací důležité. Nejrozsáhlejší, třetí, část přibližuje deset inovativních výukových aktivit a nástrojů, které svým charakterem a za použití dnes běžně rozšířených digitálních technologií směřují k dosahování výukových cílů nejvyšších pater Bloomovy taxonomie výukových cílů.

Jedná se o podcasting, digitální vyprávění příběhů, lip dub, geocaching, akční on-line výzkum, školní wiki, eTwinning, časové osy, měření chytrými telefony, modelování a simulace.