Kniha se zabývá metodologií textových analýz v kontextu sociální věd. Tematicky pokrývá tři typy textových analýz, které se v sociálních vědách nejčastěji používají: obsahovou, diskurzní a narativní analýzu.
Uspořádávající osou celé knihy je otázka čtenáře, protože žádný text nelze v sociálních vědách analyzovat bez toho, aby byl nějakým způsobem čten. V perspektivě této čtenářské dvojakosti autor vysvětluje tři výše zmíněné textově analytické přístupy a ilustruje je na konkrétních v ýzkumných příkladech.
Kniha navzdory svému systematickému členění není zamýšlena jako příručka - zaměřuje se na vybrané metody, se kterými má autor výzkumné zkušenosti. Užitečná bude všem vysokoškolsky vzdělaným odborníkům v sociálněvědním výzkumu, kteří se zabývají nebo by se chtěli zabývat sociálněvědní analýzou textů.
Jaké jsou rozdíly mezi lidským a strojovým čtením? Lze vyprávění a příběhy o lidech a společnosti analyzovat s pomocí počítačů? Jak zkoumat čtení autobiografií jako sémiotickou aktivitu se vztahem ke kolektivní paměti? Jak vizualizovat diskurzivní pole (ne)spravedlnosti? Co je obsahem textu a jak tento obsah analyzovat?