Charles Explorer logo
🇨🇿

Výběr partnera u osob nad 50 let věku

Publikace

Abstrakt

Podle teorie rodičovských investic je možné očekávat odlišné partnerské preference u mužů a u žen. Celá řada výzkumů zkoumajících partnerské preference na základě seznamovacích inzerátů ukazuje, že ženy požadují zdroje častěji než muži, zatímco muži hledají u žen fyzickou atraktivitu.

Podobně ženy více fyzickou atraktivitu uvádějí a muži častěji než ženy uvádějí údaje o zdrojích. Dá se předpokládat, že pokud jsou výše uvedené preference adaptivní, bude docházet k jejich modifikaci v souvislosti s reprodukčním potenciálem.

Cílem naší studie bylo sledovat, jaké jsou nabízené a požadované charakteristiky mužů a žen nad 50 let věku, tedy v období, kdy reprodukční potenciál žen dosahuje zpravidla nuly a u mužů má klesající, nikoliv však nulový, charakter. Pro tyto účely jsme analyzovali obsah inzerátů od celkem 175 žen a od 137 mužů (prům. věk = 56 let, SD = 5).

Významové kategorie vycházející z předchozích studií byly tříděny zvlášť pro charakteristiky uváděné a požadované a bylo jich celkem 6 (např. fyzický vzhled, majetek/status). Výslednou procentuelní četnost výskytů charakteristik v jednotlivých kategoriích jsme porovnávali pomocí Chí kvadrátu.

Zjistili jsme, že muži signifikantně častěji požadovali charakteristiky z kategorie „fyzický vzhled“ a ženy naopak častěji než muži z kategorie „majetek/status“ a „sociální schopnosti“. Muži také podle předpokladu charakteristiky z kategorie „majetek/status“ signifikantně častěji nabízeli, ale naopak oproti předpokladu o sobě psali více informací o „fyzickém vzhledu“ (56 %), než ženy (35%).

V kategoriích „závazky“, „sociální postoje“ a „sexuální věrnost“ nebyly nalezeny žádné signifikantní rozdíly mezi muži a ženami ani u uvedených, ani u požadovaných charakteristik. Uvedené výsledky jsou v souladu s předchozími studiemi prováděnými u osob v reproduktivním věku, až na zjištění, že muži nad 50 let věku o sobě uvádějí více informací o svém vzhledu v porovnání s obdobně starými ženami.