Ředitel školy je základním činitelem v procesu dalšího vzdělávání a rozvoje pedagogických pracovníků. V rámci připravovaného čtyřstupňového kariérního systému bude navíc ředitel školy hodnotit způsobilost začínajících pedagogů pro výkon učitelské profese a na základě této zpětné vazby jim umožňovat posun do dalšího kariérního stupně.
Navíc se ukazuje, že vzdělávání přímo na pracovišti a pojetí školy jako učící se organizace je pro pedagogické pracovníky účinnější než vzdělávací programy odehrávající se mimo školu. Cílem příspěvku je zmapování iniciativ ředitelů škol v oblasti rozvoje pedagogických pracovníků přímo ve školách.
Cíle bude dosaženo na základě teoretického vymezení personálních termínů vzdělávání a rozvoj a dále kvalitativního výzkumného šetření - rozhovoru - se třemi řediteli základních škol. Rozhovor je zaměřen na konkrétní metody rozvoje pedagogických pracovníků na pracovišti a vyhodnocení jejich efektivity.
Výstupem výzkumného šetření je posouzení role ředitele školy jako iniciátora rozvoje učitelů.