Vzdělání je jedním z důležitých předpokladů plnohodnotného uplatnění ve všech oblastech života. Jestliže má vzdělání tak zásadní vliv na kvalitu života jedinců i společnosti, pak je žádoucí, aby byl k němu zajištěn spravedlivý přístup.
Za jeden ze zdrojů nerovného přístupu ke vzdělání je považována svobodná volba školy. Příspěvek představí koncepci výzkumného projektu podpořeného Grantovou agenturou UK, který je zaměřen na oblast přechodu z preprimárního do primárního vzdělávacího stupně s ohledem na socioekonomický status rodiny.
Cílem projektu je přispět k poznání mechanizmů rozhodování o zahájení povinného vzd ělávání a prozkoumat způsob nahlížení této sociální reality vybranými relevantními aktéry. Projekt bude zaměřen na proces rozhodování rodičů o zahájení povinné školní docházky či o jejím odložení, při rozhodnutí o zahájení povinné školní docházky pak na proces volby první školy s ohledem na výběr kritérií a jejich vývoj v průběhu procesu.
V rámci výzkumu se zaměříme na získávání dat v terénu prostřednictvím semistrukturovaných hloubkových rozhovorů doplněných o metodu ohniskových skupin. Výběr respondentů budeme strukturovat podle socioekonomického statusu, regionu a podle velikosti místa bydliště.
Na závěr bude představen směr, kterým se bude výzkumné šetření nadále ubírat a prezentovány výsledky realizovaných pilotních rozhovorů.