Nejen v biologii se setkáváme s řadou jevů a dějů, které jsou našim očím skryté a pro žáky obtížně srozumitelné (Lawson et al., 2000). Přesto jsou zásadní pro pochopení základních biologických principů a jako takové jsou vyučovány od základních po vysoké školy.
Je na nás, vyučujících, abychom je dokázali žákům a studentům přiblížit. K tomu si můžeme v dnešní době vypomoci např. řadou výukových videosekvencí, profesionálních modelů, ale také vytvoření vlastního výukového modelu může být pro žáky přínosné.
Pilotní průzkum mezi učiteli gymnázií navíc poukázal na skutečnost, že může být obtížné provést praktická cvičení z oborů jako je virologie nebo buněčná a molekulární biologie (Janštová, 2013). Na pokračování si ukážeme, jak lze s pomocí běžných materiálů, které máme v kabinetu, doma, nebo je levně zakoupíme v papírnických potřebách, provést žáky úskalími dějů jako je genetický shift, mitóza nebo ontogeneze.
V tomto čísle se budeme věnovat námětům z virologie.