Existuje celá řada způsobů, pomocí nichž lze provádět hodnocení produktů lidské činnosti, tedy i kartografických děl. Mezi nejčastěji užívané patří verbální hodnocení (recenze, posudky) s výčtem pozitiv a negativ produktu, nebo multikriteriální hodnocení se systémem zpravidla číselně vyjádřených hodnot parametrů díla.
Tato hodnocení jsou většinou pořizována více či méně zkušenými odborníky. Jaký je ovšem názor uživatele? Bylo by vhodné najít adekvátní způsob hodnocení za účasti uživatele, neboť právě pro něj je produkt vytvářen.
Vedle klasického sociologického přístupu ve formě různých dotazníků, anket či řízených rozhovorů se nabízí možnosti, které mají větší potenciál nezávislosti na případných sémantických rozdílech ve vnímání výzkumníka a respondenta. Jsou to různé úkoly jednotlivce či skupiny nad kartografickým produktem či analýza mentálních map uživatele pořízených na základě používání kartografického produktu.