Charles Explorer logo
🇨🇿

Tržní transformace vysokoškolských institucí : Různé teoretické konceptualizace

Publikace na Fakulta humanitních studií |
2009

Abstrakt

V následujícím článku je přednesen vývoj konceptu "podnikavosti" u vysokoškolských institucí. Nejprve jsou identifikovány faktory podmiňující současnou protržně zaměřenou transformaci institucí zaměřených na vzdělávání a výzkum.

Následně jsou popsány základní modely vysokoškolských institucí nového typu. Mezi ty patří „univerzita služeb“ (seminal service university: Cummings, 1999, Tjedvoll, 1999; překlad Krčmářová) a její inovace „critical service university“ vybavená mechanismy kritické reflexe (Tjedvoll a Blazenaite, 2007), dále enterprise university (Marginson a Considine, 2000), corporate university (Meister, 1994, Allen, 2002), podnikavá univerzita (entrepreneurial university: Clark, 1998) a adaptivní univerzita (adaptive university: Sporn, 1999).

Posledním dvěma konceptům je věnováno nejvíce prostoru neboť jsou v evropském kontextu nejvíce relevantní a propracované. V diskuzi jsou shrnuty faktory podněcující transformaci a jednotlivé modely proměny vysokoškolských institucí porovnány.

Je zhodnocen obecný vývoj konceptu tržně orientované univerzity. Závěr tvoří stručná polemika o možnostech uplatnění jednotlivých konceptů v současném evropském terciárním vzdělávání.