Řada teoretiků vytvořila modely, jak vysvětlit rozvoj a udržování sociální fobie. Beck a Emery vytvořili kognitivní model úzkostí a fobií.
V jejich kognitivním modelu tvoří základní komponentu schémata, základní kognitivní struktury, které slouží zpracování informací. Schémata jsou skupiny ,pravidel,, podle kterých jsou klasifikované, tříděné a interpretované informace, stejně tak jako vybavovány relevantní informace z paměti.
Tak pacienti se sociální fobií mylně interpretují negativně neutrální nebo mírně pozitivní podněty, zatímco pozitivní a bezpečné podněty diskvalifikují nebo ignorují. Tito lidé jsou zvýšeně pozorní k podnětům a situacím, kde je možné negativní hodnocení druhými.
Tyto podněty mohou být situační, interpersonální nebo vnitřní. Cílem KBT je modifikovat sociálně fobická schémata tak, aby byla více podobná postojům lidí, kteří úzkostní nejsou.
V praxi to znamená opakované změny logických omylů v myšlení a posílení racionálního hodnocení. Důkazy pacient získává skrze přímé zpochybňování během kognitivní restrukturace, z expozicí, hraní rolí a domácích úkolů