Charles Explorer logo
🇨🇿

Testování anxiogenního účinku metamfetaminu a jeho vliv na učení v testu vyvýšeného křížového bludiště

Publikace na 3. lékařská fakulta |
2010

Abstrakt

Psychostimulancia, včetně metamfetaminu (MA), ovlivňují chování jedinců. U lidí navozují pozitivní emoce radost a štěstí, nebo potlačují negativní stavy typu anxiety či deprese.

Test vyvýšeného křížového bludiště (elevated plus-maze, EPM) je nejčastěji používán k testování anxiolytických nebo anxiogenních látek, případně testování jednotlivých podtypů anxiogenních poruch. Úkolem této práce bylo otestovat vliv akutně podaného MA (1 mg/kg) na chování potkanů v EPM v protokolu s podrobnou analýzou všech vzorců chování podle studie Espejo (1998). Druhým cílem bylo zohlednit i vliv MA na učení a paměť ve dvou fázích: akutně v testu a za 48 hodin a bez aplikace v retestu.

Naše výsledky ukazují, že MA ovlivňuje chování potkanů v EPM ve všech námi sledovaných kategoriích a neovlivnil učení. Prokázali jsme anxiogenní působení MA, zatímco učení nebylo MA výrazně ovlivněno