Celkovým cílem práce je vytvořit teoreticky podložený, dostatečně propracovaný a nosný koncept a na jeho základě zpracovat srovnávací analýzu vývoje nerovností v přístupu k terciárnímu vzdělání v evropských zemích. Vedle rozsáhlého studia relevantní literatury z řady zemí týkajícího se uvedeného tématu, kterému jsem se s různými přestávkami věnoval prakticky čtvrtstoletí, šlo ovšem také o to, jak pro komparaci získat potřebné zdroje údajů.
Originálním způsobem jsem pro to využil databázi vzniklou spojením tří fází šetření ESS (European Social Survey), realizovaných v letech 2002-2007, která jsem rozšířil o další poměrně aktuální údaje ze speciálního českého šetření z let 2007/2008. Analyzované soubory respondentů se tak staly dostatečně rozsáhlé, takže umožnily nejen komparativní analýzy, ale také analýzy vývoje nerovností v přístupu k terciárnímu vzdělání v posledních padesáti letech.
Mimořádně robustní soubor vzniklý spojením národních souborů z 23 evropských zemí (vyznačených na mapce) totiž zahrnu