Článek se zabývá problematikou preventivního ústavního přezkumu primárního Evropského práva, zejména změnami smluv o založení Evropské unie. V roce 2001 byla Ústava České republiky změněna ústavním zákonem, podle kterého každou mezinárodní smlouvu je možné přezkoumat Ústavním soudem před její ratifikací.
Po přibližně jednom desetiletí komplexního a obecně komplikovaného procesu rozšiřování a prohlubování evropské integrace byla připravena, podepsána a ratifikována členskými státy EU Lisabonská smlouva. Na prospěch pružnější změně a doplnění Lisabonské smlouvy byl zaveden zvláštní postup.
Kromě běžného postupu revize zjednodušené postupy jsou v souladu s uměním. 48 par. 6, 7 povoleny. Z hlediska pohled na preventivní ústavního přezkumu v České republice zjednodušený postup pro přijímání změn znamená bianko šek.
Problémem je revize smluv v rámci zjednodušeného postupu není hotový mezinárodní dohody. Podle českého ústavního práva preventivní přezkum, je povoleno jen v případě mezinárodních dohod.
Proto Ústavní soud České republiky nemůže kontrolovat rozhodnutí přijatá v rámci zjednodušeného postupu pro přijímání změn. Taková situace není žádoucí, protože změny smlouvy mohou mít významný dopad na postavení členských států EU. Ústava České republiky podle zákona o Ústavním soudu by měla být změněna po preventivním ústavním přezkumu všech revizí smluv.