Vizuální kultura 13.-16. století v oblasti Krušnohoří se v posledních dvou desetiletích stala předmětem soustředěného bádání, které bude na přelomu let 2015 a 2016 završeno velkou souhrnnou výstavou v Národní galerii v Praze. Tuto výstavní prezentaci předznamenává nyní kniha Trans montes.
Titul knihy odkazuje k modelu otevřené kulturní výměny v uměleckém regionu, jehož vymezení nerespektuje hranice moderních národních států. Namísto toho se snaží akcentovat ty jevy a faktory, které oblasti na severní a jižní straně krušnohorského masivu spojovaly předivem četných a různorodých vztahů.
Díky nim nabyl přeshraničn í region Krušnohoří zejména v 15. a 16. století natolik vyhraněnou identitu, že se zde tradiční vazby na centrum českého království jeví jako druhořadé. Ke zkoumání vizuální kultury dotyčného regionu máme dnes k dispozici širokou škálu nástrojů a postupů, které postihuje jedna z úvodních kapitol, nazvaná Josef Opitz a současné přístupy k výzkumu vizuální kultury severozápadních Čech (1250-1550).
Popsané metody pak nacházejí uplatnění v následujícím textu, rozčleněném do 17 kapitol ve třech blocích. Témata jednotlivých kapitol se profilovala podle kritérií typologických, formálních, funkčních či stavebně-technických, podle uměleckých druhů či sociálních prostředí nebo jsou zakotvena lokálně (konkrétní sídla/umělecká centra).
Vycházeli jsme z památek výtvarné kultury zachovaných v severozápadních Čechách, ovšem v mnoha případech se ukázaly jako nosné nejen přesahy k problematice umění saského Krušnohoří či Českých zemí jako celku, ale i osvětlení tématu z perspektivy středoevropské. Na druhém straně zde máme úžeji zaměřené monografické studie zkoumající dílčí témata z hlediska kulturně-historického, stylového, geografického či ikonografického.
Kniha Trans montes je tedy komplementární ke katalogu připravované výstavy jak z hlediska nadregionálních přesahů, tak z hlediska hloubky specializace, pro něž bude v rámci výstavního konceptu omezenější prostor.