Královna Y Lan je důležitou postavou ve vietnamské historii. Přesto, že pocházela ze skromných poměrů, stala se královskou konkubínou a matkou následníka trůnu.
Aktivně se podílela na politickém životě za vlády dvou králů, byla oddanou buddhistkou. Po smrti byla uctívána jako inkarnace bohyně Kuanjin.
Po určité době její kult splynul s obecněji chápaným uctíváním buddhistických Svatých matek. Od počátku 50. let minulého století se přístup k Y Lan změnil.
Vietnamští historici ji začali prezentovat jako osobu s výjimečnými schopnostmi oddanou aktivní politice - jako jednu z prvních reprezentantek emancipace žen ve Vietnamu. V tomto příspěvku se zaměřuji na určité elementy, které přispívají ke konstrukci "dědictví Y Lan".
Ukazuji, že moderní diskurs je založen spíše na dobové interpretaci historických skutečností než na nich samotných. Určité aspekty této postavy podstoupily konkrétní změny, a vzájemně se v průběhu času a různých tradic ovlivňovaly.
Y Lan je tak zajímavým příkladem vzájemného ovlivňování historických faktů a fiktivních tradic.