Gymnastika vnímaná jako systém tělesných cvičení se významně podílí na obsahu různých forem pohybových programů pro všechny skupiny populace, od dětí a mládeže, přes dospělé a seniory, až k aplikaci gymnastických cvičení pro osoby se specifickými potřebami. Současné pojetí gymnastiky vychází z dobrých tradic tělovýchovného systému vytvořeného Dr.
Miroslavem Tyršem, odpovídá společensko-kulturnímu prostředí našeho státu ve střední Evropě. Průběžně modernizuje svůj obsah a didaktické postupy podle potřeb a očekávání jednotlivců, skupin i společnosti.
Nad původní strohostí gymnastiky, charakteristické přesně organizovanou činností, "prostnými a nářaďovým tělocvikem", převažuje v současnosti zejména nabídka forem gymnastických programů cvičení s hudbou zaměřená na optimální rytmizaci pohybu, podněcování pohybové tvořivosti a estetické prožívání pohybu. Takový přístup je v některých aspektech blízký psychomotorice a je současně vhodně využitelný jako podpora pohybové terapie.
Z určitého pohledu lze použít pro proces pohybového vzdělávání, zaměřeného na uvědomělé osvojování pohybu a základních pohybových dovedností pojem pohybová gramotnost, případně gymnastická gramotnost.