Základní příprava v MG si klade za cíl postupný rozvoj pohybových schopností, nácvik sportovních a gymnastických dovedností a systematické získávání specializované techniky na principu všestranného pohybového základu. Toto období, v moderní gymnastice mezi 7 až 9 lety gymnastek, je pro další výkonnostní růst velmi podstatné jak z hlediska obsahu, tak i z volby formy tréninku a přístupu trenéra.
Výběr obsahu pohybových a gymnastických činností určuje nejen cestu vývoje sportovce, ale také trenérům vymezuje výkonnostní kritéria v dané věkové kategorii. Míra shody mezi publikovanou odbornou teorií tréninku a zkušenostmi z trenérské praxe byla v disertační práci ověřena pomocí metody repertoárové mřížky (Repertory Grid Technique).
Cestou šestnácti polostrukturovaných rozhovorů s vybranými experty moderní gymnastiky bylo dosaženo intrapersonálních a interpersonálních dat. Experti se v pohledu na základní přípravu v MG shodli na faktu, že své největší opodstatnění v tréninku gymnastek daného věku má soubor cvičení pro držení těla, soubor cvičení pro nácvik lokomoce, soubor cvičení bez náčiní, soubor cvičení baletní přípravy a soubor cvičení pro rozvoj manipulačních dovedností.
Je zajímavé, že soubor cvičení pro soulad rytmu pohybu s hudbou, kultivovaný v části hudebně-pohybové výchova, nebyl považován dotazovanými za tak důležitý. Získané názory (konstrukty) vypovídající o tématu (elementech) byly rozděleny dle Honeyho analýzy do devíti kategorií, které charakterizují problematiku.
Jedná se o kategorie rozvoj kreativity, vnímání rytmu a tanečního projevu pohybu, fyzická připravenost - rozvoj pohybových schopností, specifické dovednosti MG dle pravidel, cvičení herní formou, základní pohybová příprava a všestranná cvičení, organizace a obsah tréninkové jednotky, vnímání sama sebe a okolí, nutné vzdělávání trenérů, podpora zdraví. Získané výsledky dokládají nezbytnou potřebu co nejdříve změnit stávající stav způsobu realizované praxe v základní sportovní přípravě.