Charles Explorer logo
🇨🇿

Porozumění čtenému I : Typický vývoj porozumění čtenému - východiska, témata, zdroje - kritická analýza a návrh výzkumu

Publikace na Pedagogická fakulta |
2014

Abstrakt

Publikace mapuje problematiku porozumění čtenému z několika úhlů pohledu. V první části naznačuje východiska výzkumného projektu u GAČR "Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika".

Druhá část vychází ze sběru bibliografických zdrojů k danému tématu, a to jak v zahraniční, tak tuzemské literatuře. Při vyhledávání zdrojů byly vybírány ty, které mají vztah z tématu porozumění i plánované kvantitativní metodologii výzkumu.

Po zpracování anotací následovala kritická analýza s návrhy, jak výzkumný projekt zaměřit. Metodologická část seznamuje čtenáře s východisky, cíli i metodologickými postupy výzkumné studie.

Představeny jsou postupy, které se staly součástí testové baterie v etapě T1 a T2. Zvláštní pozornost byla věnována přípravě vlastních diagnostických nástrojů, korespondujících se zahraničními přístupy na jedné straně, ale také s dobrými zkušenostmi s některými našimi přístupy pro hodnocení čtenářských dovedností na straně druhé.

Popsány jsou nově vytvořené testy porozumění (čtení s porozuměním, tiché čtení, naslouchání s porozuměním) a testy jazykových dovedností. V závěrečné kapitole jsou shrnuty další plánované postupy při zpracování dat vzešlých z výzkumu.

V přílohách je zveřejněna testová baterie etapy T1 (říjen-prosinec 2013) a T2 (březen-květen 2014) a popisná statistika některých užitých testů v T1.