Charles Explorer logo
🇨🇿

Výběr spotřebitele - nové paradigma pro globální antitrust?

Publikace na Právnická fakulta |
2014

Abstrakt

Iniciativa výběru spotřebitele (Consumer Choice Initiative) je relativně novým akademickým pokusem o vytvoření společného globálního standardu posuzování jednání soutěžitelů z pohledu možné újmy hospodářské soutěži. Jeho ambicí je překonat jak formalismus starších strukturalistických přístupů k ochraně soutěže, tak i dědictví tzv. chocagské školy, podle níž se měla ochrana soutěže orientovat dle dopadů určitého jednání na mikroekonomicky vyčíslitelnout efektivnost.

Výběr spotřebitele by měl být kritériem vhodným jak pro zachování potřebné cenové soutěže, tak i soutěže kvalitou, servisem a inovacemi. Za základní hledisko nabízí otázku, zda suverenita kupujícího, jeho možnost si vybrat, je určitým jedáním uměle či nad přirozenou míru omezena.

Studie rozebírá toto nové paradigma antitrustu z více hledisek a dospívá k závěru, že se jedná o přínosný pokus o prosazení univerzálního právního principu soutěžního práva.