Text shrnuje výzkumná zjištění a poznatky týkající se práce učitelů s učebnicovými materiály jako součásti projektovaného kurikula a jejich vztahu k nim. Dále jsou prezentovány dílčí výsledky kvalitativního výzkumu této problematiky u tří učitelek české primární školy, jež byly získány přímým pozorováním výuky, analýzou videonahrávek a rozhovorů.
Výsledky ilustrují, co mohou inovativní učebnicové materiály přinést učitelům, kteří jsou otevřeni přemýšlení o učivu a jeho didaktických transformacích, a co těm, kteří jsou otevřeni méně nebo nejsou ochotni tomuto přemýšlení věnovat příliš času a pozornosti. Přinášejí také některá zjišt ění o tom, jak by měly učebnicové materiály vypadat, aby práce těchto skupin učitelů s nimi byla efektivní.
Zkoumané učitelky se vnímají jako ty, kdo rozhodují o obsahu výuky a při tomto rozhodování vycházejí z učebnicových materiálů. Interpretace metodických postupů navrhovaných učebnicovými materiály a jejich užívání závisí na jejich pojetí výuky.
Shodně požadují, aby učebnicové materiály byly stručné, obsahovaly inspirativní návrhy metodických postupů. Ne všechny je chtějí používat jako zdroj vlastního učení.