Molekulární biologie je jednou z biologických disciplín, které se rychle rozvíjí a ve spojení s genetikou a molekulární diagnostikou se s jejími výstupy setkáváme i v běžném životě. Na řadě gymnázií je ale podle analýzy vybraných školních vzdělávacích programů a našich zkušeností vyučována spíše okrajově, často v rámci volitelných seminářů.
Praktická cvičení z molekulární biologie jsou pak realizována zcela výjimečně. Mezi možné příčiny tohoto stavu můžeme zařadit nedostatečnou didaktickou připravenost vyučujících pro výuku tematického celku molekulární biologie, nevyhovující vybavení školních biologických laboratoří, vysoké finanční náklady na praktickou výuku molekulární biologie a v neposlední řadě absenci kvalitních didakticky propracovaných výukových materiálů dostupných v českém jazyce.
V rámci příspěvku představíme konkrétní náměty, jak je možné výuku tohoto tématu pojmout při přípravě budoucích učitelů biologie na pedagogických a přírodovědeckých fakultách a jaké možnosti mají při výuce molekulární biologie středoškolští učitelé. Náměty do výuky budou zahrnovat využití zdarma přístupných on-line aplikací, příklady didaktických her a aktivit, jednoduchá laboratorní cvičení nebo práci s odborných textem.
Současně shrneme zpětnou vazbu z dotazníkových šetření od středoškolských a vysokoškolských studentů, kteří výuku s využitím prezentovaných námětů absolvovali