Charles Explorer logo
🇨🇿

Emotikony a lingvistika

Publikace na Filozofická fakulta |
2014

Abstrakt

Článek se zabývá jazykovými strukturami specifickými pro internetové texty a SMS, které se nazývají smajlíci (emotikony). Článek shrnuje poznatky odborné literatury o užívání emotikonů jako nositelů emocí v psaných textech. První část článku je zaměřena na jejich původ, dále na různé koncepty (definice) v souvislosti s jejich různými funkcemi v internetových textech, na popis formy emotikonu a stručnou charakteristiku jeho částí (které mají údajně reprezentovat oči, nos a ústa).

V článku jsou také diskutovány různé klasifikace, např. ve vztahu ke kulturnímu pozadí nebo vyjádřovanému subjektu. Charakteristiky emotikonů v textu jsou ukázány na příkladu z blogů a internetových diskusí.

V poslední části článku jsme představili a kriticky zhodnotili čtyři studie, které se zabývají emotikony. Každá z nich pochází z jiné vědecké oblasti - gender studies, psychologie a lingvistika.

První typ lingvistického výzkumu porovnává využívání emotikonů v několika indo-evropských jazycích, kterými jsou angličtina, němčina, italština a švédština, zatímco druhý se zabývá analýzou z hlediska NLP.