Charles Explorer logo
🇨🇿

Paměť a projektové vyučování v dějepise

Publikace na Pedagogická fakulta, Filozofická fakulta |
2014

Abstrakt

Publikace je v prostředí české didaktiky dějepisu jedním z prvních pokusů o hledání a ověřování možností, jak při výuce moderních a soudobých dějin na základních i středních školách pracovat s tématem paměti a didakticky využívat vzpomínky pamětníků. Vznikla na základě spolupráce historiků, didaktiků dějepisu a pedagogů pilotních škol v letech 2012-2014.

V úvodní části autoři vymezují základní pojmy a teoretické koncepty paměťových studií. Následně na příkladech využití vzpomínek a hmotných svědků minulosti hledají cesty, jak při výuce dějepisu rozvíjet historické myšlení žáků a umožnit žákům, aby dospívali k samostatnému historickému poznání.

Příklady dobré praxe pak ilustrují přednosti a limity projektové výuky a aplikace metody orální historie do dějepisné praxe