Strategickým cílem výzkumu, jehož součástí je předkládaná metodologická studie, je přispět k profesionalizaci učitelů tím, že bude podporována jejich kompetence udržovat a zlepšovat kvalitu výuky díky její reflexi. V návaznosti na strategický cíl má tento text dva hlavní cíle.
Prvním je prezentace výzkumného nástroje, který by měl strukturovat reflexi profesního výkonu (kvality výuky fyziky). Druhým cílem je prezentace výzkumných zjištění, která vypovídají o možnosti využít daný nástroj jednak k posouzení úrovně reflektivní kompetence, jednak k jejímu rozvoji.
Jedná se o nástroj ke zkoumání kvality výuky fyziky, který byl vytvořen a standardizován v letech 2003 až 2005. Jeho standardizace proběhla v 75 vyučovacích hodinách 10 učitelů fyziky na 7 gymnáziích.
V školním roce 2012/13 byl proveden výzkum ve 22 vyučovacích hodinách 3 učitelů fyziky, při kterém byla kvalita výuky fyziky zkoumána pomocí uvedeného nástroje nejen zacvičeným nezávislým pozorovatelem (výzkumníkem), ale také daným učitelem vedoucím výuku. Porovnání hodnocení učitele a výzkumníka umožňuje usuzovat na možnosti použití nástroje k autoevaluaci.
Příspěvek se tak mimo jiné snaží propojit oblast autoevaluace s externí evaluací.