Charles Explorer logo
🇨🇿

Verbálně-komunikační kompetence romských dětí jako podmínka jejich školní úspěšnosti na počátku primárního vzdělávání

Publikace na Pedagogická fakulta |
2014

Abstrakt

Lingvistická stránka předškolní edukace je zvlášť významná. V období před zahájením školního vzdělávání se u dětí rozvíjí jazyková a komunikační kompetence, jejíž stav podmiňuje to, jak zdařile jsou děti schopny se vypořádávat s nároky, které na ně klade školní výuka, formální jazyk školy a komunikace s učiteli.

Příspěvek se zaměřuje na lingvistickou stránku romského žáka, především tedy na její nejdiskutabilnější část - a to na jazykovou bariéru. Ta se v průběhu let stala už jistým synonymem ke školní úspěšnosti, potažmo neúspěšnosti, romského žáka, přestože výzkumů, které by potvrzovaly či vyvracely ono tvrzení a přinášely možná řešení, je v České republice opravdu poskrovnu.

Příspěvek čtenářům poskytuje základní uvedení do problematiky, nastiňuje jednotlivé postupy a kroky při plánovaných výzkumech a formuluje hlavní cíl a dílčí cíle.