Charles Explorer logo
🇨🇿

Metodologické přístupy k výzkumu čtenářské gramotnosti

Publikace na Pedagogická fakulta |
2014

Abstrakt

Čtenářská gramotnost se v současné době stává objektem pozornosti nejen ze strany odborných výzkumných pracovníků, ale i z řad učitelů. Jedním z důvodů této pozornosti je zvyšující se potřeba efektivně pracovat s informacemi. Čtenářská gramotnost je důležitou součástí gramotnosti funkční, prostřednictvím které je jedinec schopen pracovat s textem, vyhledávat v něm informace, kriticky jej hodnotit a využívat pro řešení každodenních situací.

I přesto, že dle známých mezinárodních výzkumů je úroveň čtenářské gramotnosti českých žáků poměrně dobrá, stále trvá potřeba neustálého hledání možností podpory a rozvoje čtenářských dovedností. Tento příspěvek představuje základní teoretická východiska pro vymezení této problematiky, poukazuje na výsledky mezinárodních výzkumů a prezentuje zvolený metodologický přístup pro výzkumné šetření v oblasti čtenářské gramotnosti žáků prvního stupně základní školy.