Vzdělávací systém České republiky umožňuje rozřazování žáků dle jejich schopností na prvním a druhém stupni základních škol. V základních školách dochází k selekci žáků do výběrových a nevýběrových tříd, které vedou k otázce, jakým způsobem a dle jakých kritérií jsou učitelé alokování k těmto žákům. Ústředním tématem se stává pohled ředitelů a vedení základních škol na vymezení rámce kvality učitele a jeho specifik vhodných pro dané výběrové a nevýběrové třídy.
Dále zde bude kladen důraz, zda ředitelé a vedení mají specifický systém ve svém rozhodování, a v jakých kritériích tento systém spočívá, zároveň proběhne také dotazování učitelů v rámci jejich alokace do diferencovaných tříd. V této disertační práci bude uskutečněna vícečetná případová studie na pěti diferencovaných základních školách formou kvalitativního přístupu a metodou hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s analýzou školních dat.
Výzkumné zjištění ukáže, zda ředitelé a vedení přidělují učitele do výběrových a nevýběrových tříd na základě vlastních kritérií kvality, která může být odlišná, čímž mohou podněcovat otázku zvýhodnění a znevýhodnění žáků v určitých typech tříd.