V didaktice matematiky je často zvažováno, jak zapojit více žáků do řešení úloh, neboť právě řešitelským procesem se učí. Je například diskutováno, že matematika musí bavit, tedy hledají se taková témata, která jsou přitažlivá pro žáky.
Další možností je nabídka gradovaných úloh, neboť je žádoucí, aby úlohy řešili žáci na všech úrovních matematického myšlení. Jedná se o to, aby žák měl možnost si vybrat přiměřeně náročnou úlohu, tedy takovou, která je pro něj výzvou.
Je-li zadána příliš jednoduchá úloha, tak se žák jejím řešením neobohatí, je-li příliš náročná, tak ji pravděpodobně žák odmítne, nebo se o její řešení pokusí ale neúsp ěšně a příště takový pokus vzdá předem. Takové úlohy žákovi nepřinesou radost z intelektuální činnosti.
Požadavek, aby žák řešil úlohy přiměřeně náročné (jak v běžné výuce, tak i při testech) a aby byly pro něj přitažlivé není jednoduché splnit. K promýšlení této myšlenky posloužila pro inspiraci Tabulka 100 jako téma vyučovací hodiny pro žáky 6. ročníku (učebnice matematiky Hejného a kol.). Úlohy nabídnuté v materiálu gradují.
Cílem pracovní dílny bylo hledat parametry obtížnosti úloh a diskutovat tvorbu testů s gradovanými úlohami.