Plavecká technika osob se zrakovým postižením je ovlivněna nejen jejím individualizovaným pojetím, ale zejména samotným zrakovým postižením. Vyřazením zrakového analyzátoru jsou významně ovlivněny možnosti tvorby pohybové představy v časoprostorových souvislostech.
V období plavecké výuky je tedy nutné volit odlišné didaktické postupy, než u zdravé populace. Tento fakt výrazně prodlužuje zvládnutí jednotlivých plaveckých způsobů, i když jsou motorické možnosti a kvalita pohybového aparátu osob se zrakovým postižením plnohodnotné.
Přesto některé typické projevy plavecké techniky u těchto osob přetrvávají. Jedná se zejména o asymetrie (prsa, motýlek), variabilní řešení startů a obrátek a odlišné ukončení dílčího plaveckého úseku.
Tyto úpravy pravidel respektují i odlišný stupeň zrakového postižení. Ustanovení konkrétního pravidla může být tedy odlišné pro jednotlivé klasifikační stupně.
Rozdílná kvalita plavecké techniky u osob se zrakovým postižením je prokazatelná jak v období plavecké výuky, u rekreačních plavců i na výkonnostní a vrcholové úrovni. Jedná se zejména o ztížené udržení přímého směru plavání, měnící se délku plaveckého kroku a specifické uplatnění speciálních plaveckých dovedností (obrátky).
Jen prostředky a potřebný čas k pozitivním změnám se od zdravé populace liší. Vliv zrakového postižení na plaveckou techniku však přetrvává i na vrcholové plavecké úrovni.