Charles Explorer logo
🇨🇿

Tertium datur - teorie výchovy jako praktická teorie mezi filosofií a vědou

Publikace na Filozofická fakulta |
2014

Abstrakt

Kapitola se zabývá terminologickými problémy, vědním a metodologickým profilem teorie výchovy. Konstatuje její nejednoznačný charakter a dospívá ke konstatování tří hlavních dimenzí této pedagogické disciplíny, které jsou vyjádřeny v jejím vztahu (1) k vědeckému myšlení, (2) k filosofické reflexi a (3) k potřebám jednání a životní praxe.

Jednotící linkou textu je pojetí teorie výchovy jako "třetího členu" mezi několika modifikacemi základní kontradikce, která záleží v napětí mezi filosofickou reflexí celku a vědeckou snahou o specializaci a také v současném kladení důrazu na neutralitu procesů vědeckého poznávání a vychovatelské odpovědnosti za uskutečnění ideálu. Studie se pokouší ukázat, že teorie výchovy může být chápána jako teorie pedagogických antonomií a jako aristotelsky laděná nauka o hledání správné míry.