V článku představujeme lingvodidaktickou metodu jevištního tvaru (dále MJT), která je aplikována ve výuce češtiny pro cizince. Primárním cílem MJT je pozitivně ovlivňovat nabývání řeči.
Prostřednictvím divadelních postupů studentům pomáháme překonávat strach z aktivní jazykové produkce (tzn. snížovat strach udělat při mluvení chybu) a posilovat komunikační, interakční a sociální dovednosti. Základní jednotkou této metody je prožitek, přesto nesnižujeme význam skutečnosti, že získávání kognitivních znalostí je ve výuce cizích jazyků nenahraditelné.
V druhé části se proto zabýváme přístupem MJT ke gramatické rovině. Naše pojetí mluvnice vysvětlujeme na gramatických potížích, jež se pravidelně vyskytují u uživatelů češtiny jako cizího jazyka.
Na vybraných mluvnických jevech uvádíme možnosti zprostředkování gramatiky prostřednictvím uvedených prožitkových aktivit.