Charles Explorer logo
🇨🇿

Reflexe vzdělání a uplatnění absolventů vysokých škol. Výsledky šetření REFLEX 2013

Publikace |
2014

Abstrakt

Publikace se zabývá uplatnitelností absolventů vysokých škol v České republice. K tomu využívá dat z nejnovějšího šetření REFLEX 2013, kterého se zúčastnilo více jak 34 tisíce absolventů vysokých škol. Šetření navázalo na obdobné projekty z let 2006 a 2010, což umožnilo problematiku přechodu absolventů vysokých škol na trh práce analyzovat jak ve vývoji, tak v mezinárodním kontextu.

Publikace je rozdělena do dvou hlavních částí. Po úvodu, informující mimo jiné o zdroji dat, která jsou v publikaci použita, o metodologii projektu REFLEX 2013 a o některých základních úpravách dat, následuje první kapitola, která se zabývá dynamikou vývoje, zejména vztahem mezi masifikací českého vysokého školství a změnami v uplatnění absolventů na trhu práce.

Druhá kapitola se skládá ze čtyř částí. První část se věnuje době studia absolventů - důvodům pro studium, době věnované studiu, zaměření studia, způsobům výuky a učení, kvalitě studijní nabídky a podmínkám studia a výuky, také kvalitě vyučujících a kvalitě fakult, a rovněž spokojenosti s volbou školy a oboru.

Druhá část se věnuje přechodu na trh práce, především pak hledání první práce a její kvalifikační náročnosti, zabývá se také příjmem v prvním zaměstnání absolventů a zkoumá shodu oboru ukončeného vzdělání a oboru první práce. V třetí části jsou rozebrány obdobné kategorie jako u prvního zaměstnání, jen tentokrát pro zaměstnání, která absolventi vykonávají po několika prvních letech na trhu práce.

Poslední, čtvrtá část se zabývá kompetencemi, a to ve třech dimenzích: první je úroveň, jakou poskytla absolventům škola, druhou, jakou u sebe vnímají sami, a třetí, jaká je požadována v jejich zaměstnání.