Výzkumný ústav pedagogický (2011) analyzoval v publikaci Gramotnosti ve vzdělávání, kromě jiného, RVP ZV z hlediska rozvoje čtenářské gramotnosti a navrhl doporučení pro inovaci kurikula. Často se však zapomíná na rozvíjení čtenářské gramotnosti v předškolní vzdělávání a zejména ve středním odborném vzdělávání. Z výsledků státních maturit však víme, že žáci SOV v tomto ohledu potřebují podporu, které se jim mnohdy nedostává.
V RVP není rozvíjení čtenářské gramotnosti explicitně doporučeno a stále neexistuje Národní strategie rozvoje čtenářské gramotnosti. Proto budou v příspěvku analyzovány RVP na všech stupních vzdělávání z hlediska rozvoje čtenářské gramotnosti.
Příspěvek bude doplněn analýzou výsledků pilotáže úloh na rozvíjení čtenářské gramotnosti, kterých se účastnili žáci 2. stupně českých základních škol (ISCED 2).