Charles Explorer logo
🇨🇿

Sociální média jako nová výzva pro výzkum politické participace

Publikace na Fakulta sociálních věd |
2015

Abstrakt

Článek usiluje o syntézu existujících teoretických a empirických prací na téma politické participace v sociálních médiích. Jedná se o téma, které je v posttransformačních zemích, jako je Česká republika, obzvlášť relevantní, ale stále velmi málo prozkoumané.

Text vyzývá k dialogu mezi politologickým přístupem k výzkumu participace a perspektivou mediálních a komunikačních studií, která může studium participace v mnoha aspektech obohatit. Dochází k závěru, že dosavadní výzkum tématu nepřináší konsenzus v případě možných pozitivních ani negativních dopadů, které sociální média mohou mít na míru politické participace jednotlivců.

Důvodem mohou být mimo jiné nedostatečně propracovaná teoretická východiska ke studiu tématu - ta by přitom měla zahrnout jak specifické afordance (vlastnosti) sociálních médií, tak výsledné sociální dynamiky související s jejich užitím.