Charles Explorer logo
🇨🇿

Cévní mozková příhoda a role médií v informovanosti veřejnosti

Publikace

Abstrakt

Incidence a prevalence cévní mozkové příhody (CMP) v České republice je ve srovnání s ostatními vyspělými zeměmi Evropy stále vysoká. CMP patří k nejčastějším příčinám úmrtí a je hlavní příčinou trvalé invalidity u dospělých.

To má značný dopad na ekonomiku zdravotnictví, v případě trvalé invalidity i do sociální situace nemocného. Nové postupy a trendy v akutní péči, které jsou uplatňovány v komplexních cerebrovaskulárních centrech a iktových centrech, významně zvyšují šance pacientů na úspěšné vyléčení.

Těžiště péče je však nutné přesunout od léčby k prevenci a ke zvýšení povědomí široké veřejnosti o CMP, zejména jak rozpoznat příznaky CMP a jak na ně správně reagovat. K tomu přispívají informační a edukační kampaně.

Velmi významnou, nezastupitelnou, a stále nedostatečně využívanou možností s mimořádným vlivem jsou média. V České republice probíhá od roku 2005 kampaň "30 dnů pro prevenci a léčbu CMP", která navazuje na Světový den pro CMP "Stroke Awareness Day".

V naší práci jsme srovnali počty mediálních výstupů publikovaných k problematice CMP v letech 2006-2008 a následně námi retrospektivně získaných za roky 2009-2011, s cílem zjistit, jakou pozornost tomuto závažnému onemocnění věnují média, jejichž zprávy by měly mít dopad na zvýšené povědomí veřejnosti o CMP.