Text se zaměřuje na téma motivace studentů pedagogických fakult k volbě učitelské profese. Cílem textu je na základě kvantitativní analýzy sekundárních dat odpovědětjaké jsou názory studentů pedagogických fakult na významnost různých motivů, proč vykonávat učitelskou profesi, a odhalit, jak jsou tyto názory ovlivněny proměnnými pohlaví, věk a deklarovaný zájem studenta o uplatnění se v profesi.
Závěry analýzy ukazují, že studenti považují za podstatné zejména vnitřní adaptivní motivy (zájem o práci s dětmi; potřeba vychovávat) a vnější adaptivní motivy (mladé prostředí; svoboda a tvořivost). Z vnějších maladaptivních motivů byl jako podstatný hodnocen "dostatek volného času".
Potvrdil se vliv analyzovaných proměnných, vnitřní adaptivní motivy častěji zdůrazňují ženy, mladší studenti a studenti, kteří se chtějí v budoucnu věnovat učitelské profesi. Naopak muži a studenti, kteří se v budoucnu věnovat učitelské profesi nechtějí, uvádí častěji některý z vnějších maladaptivních motivů.