Charles Explorer logo
🇨🇿

Povědomí (budoucích) učitelů na stupních vzdělávání ISCED 0 a ISCED 1 o přírodovědné gramotnosti

Publikace na Pedagogická fakulta |
2015

Abstrakt

Současní žáci o přírodovědné obory nejeví příliš zájem. To potvrzují počty žáků hlásící se na přírodovědné obory vysokých škol i nedostatek odborníků na trhu práce.

Výzkumně bylo doloženo, že motivace pro další studium přírodovědných předmětů úzce souvisí s pocitem porozumění přírodním vědám. Ten je zapotřebí upevňovat již od útlého věku dětí, kdy u nich dochází k největšímu rozvoji jazykových, motorických i kognitivních funkcí.

Zařazení témat rozvíjejících přírodovědnou gramotnost (PřG) do výuky již v tomto stádiu se z tohoto důvodu jeví jako vhodný krok. Podstatnou roli hraje učitel a podmínky, které pro rozvoj PřG vytváří.

V příspěvku jsou představeny výsledky výzkumného šetření mapujícího povědomí (budoucích) učitelů na reprimárním (ISCED 0) a primárním (ISCED 1) stupni vzdělávání o PřG. Výsledky poukazují na nutnost systematičtějšího rozšíření myšlenky a zásad rozvoje PřG mezi učitele na daných stupních vzdělávání.