Analýza prací zabývajících se zkoumáním veřejných zakázek ukazuje, že dochází k rozdílům mezi předpokládanou cenou veřejné zakázky a vysoutěženou cenou (či konečnou cenou). To se např. projevuje v tom, že v důsledku nepřesně stanovené předpokládané ceny veřejných zakázek jsou některé veřejné zakázky zadávány v jiném druhu zadávacího řízení nežli by tomu odpovídala korektně stanovená předpokládaná hodnota veřejné zakázky.
Jedním z epistemologických příčin tohoto stavu je chybějící teoretický koncept,, který by navrhoval, jak je možné postupovat při stanovování předpokládané hodnoty veřejných zakázek. Studie se zabývá touto dosud opomíjenou problematikou.
Navrhuje postupy a metody, které je možné použít pro korektní stanovení předpokládané hodnoty veřejných zakázek. Navrhované postupy je možné využít při novelizaci zákona o veřejných zakázkách a jako východisko pro rozpracování metodiky postupu zadavatele při stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky.
Implementace takového dokumentu může přispět k transparentnosti a zadávání veřejných zakázek.