Charles Explorer logo
🇨🇿

Tvorba kurikula pro výuku informatiky jako vědy pro česká gymnázia

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta |
2015

Abstrakt

V České republice informatika dosud není zařazena do všeobecného vzdělávání. V rámci snahy o zlepšení tohoto stavu jsme realizovali rozsáhlejší projekt, který zahrnoval vytvoření konceptu výuky úvodu do informatiky, jeho ladění, úpravy a závěrečné vyhodnocení.

Ukázalo se, že jde o téma sice náročné, ale zvládnutelné a jednoznačně prospěšné. V tomto článku popisujeme dílčí část projektu, totiž tvorbu programu výuky.

Není k dispozici tradiční a osvědčené řešení, o které by bylo možné se opřít, proto jsme začali s čistým štítem a na základě identifikace fundamentálních idejí didakticky transformovali obor informatiky pro gymnázium. Vybrali jsme pojmy informace, model, algoritmus a efektivita jako ty, na nichž vzdělávání vystavět.

Lze je nahlížet na různé úrovni pokročilosti, objevují se opakovaně v různých oblastech místech informatiky, přitom mají svůj význam i mimo ni. Na závěr článku krátce komentujeme související výsledky pilotáže.