Kapitola Rodiče jako veřejně političtí aktéři se zabývá možnostmi rodičů, jak ovlivnit vzdělávací politiku. Představuje dva základní způsoby, pomocí kterých mohou rodiče uplatnit svůj vliv na jednotlivé školy, a tím na celý vzdělávací systém - volbu (school choice) a hlas (parental voice).
Volba pro rodiče představuje možnost vybrat školu (příp. vzdělávací program, vzdělávací skupiny či učitele)pro své dítě. Hlas rodiče uplatňují, když vyjadřují svůj názor na školu, vzdělávací postupy a vzdělávání obecně.
Vzdělávací soustava je v České republice velmi diferenciovaná, což umožňuje rodičům volit školu často. Jejich výběr je však ovlivněn socioekonomickým statusem, a panují tak pochybnosti o skutečné možnosti této volby pro všechny společenské vrstvy.
Pro uplatnění rodičovského hlasu jsou zákonem ustanovené školské rady, jejich skutečný vliv a působení ale není zmapován. Rodiče jsou spokojeni s kvalitou vzdělávání v ČR, v otázce spolupráce se školu ale existují nejasnosti a mnozí rodiče si nejsou jisti, jakou roli ve své škole mají.
Kapitola představuje rodiče jako různorodou skupinu aktérů a ukazuje, že jejich působení na vzdělávací politiku se v ČR odehrává spíše na individuální úrovni (ať už prostřednictvím volby či hlasu) než na úrovni