Charles Explorer logo
🇬🇧

Rodiče jako veřejněpolitičtí aktéři

Publication at Faculty of Social Sciences |
2015

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Kapitola Rodiče jako veřejně političtí aktéři se zabývá možnostmi rodičů, jak ovlivnit vzdělávací politiku. Představuje dva základní způsoby, pomocí kterých mohou rodiče uplatnit svůj vliv na jednotlivé školy, a tím na celý vzdělávací systém - volbu (school choice) a hlas (parental voice).

Volba pro rodiče představuje možnost vybrat školu (příp. vzdělávací program, vzdělávací skupiny či učitele)pro své dítě. Hlas rodiče uplatňují, když vyjadřují svůj názor na školu, vzdělávací postupy a vzdělávání obecně.

Vzdělávací soustava je v České republice velmi diferenciovaná, což umožňuje rodičům volit školu často. Jejich výběr je však ovlivněn socioekonomickým statusem, a panují tak pochybnosti o skutečné možnosti této volby pro všechny společenské vrstvy.

Pro uplatnění rodičovského hlasu jsou zákonem ustanovené školské rady, jejich skutečný vliv a působení ale není zmapován. Rodiče jsou spokojeni s kvalitou vzdělávání v ČR, v otázce spolupráce se školu ale existují nejasnosti a mnozí rodiče si nejsou jisti, jakou roli ve své škole mají.

Kapitola představuje rodiče jako různorodou skupinu aktérů a ukazuje, že jejich působení na vzdělávací politiku se v ČR odehrává spíše na individuální úrovni (ať už prostřednictvím volby či hlasu) než na úrovni