Text kapitoly má charakter přehledové studie strukturované do etap zahrnujících změny funkce mateřských škol od roku 1989 do současnosti. Cílem je popsat a vysvětlovat proměny a následné změny transformačních procesů prostřednictvím vybraných evaluačních nástrojů - jednotlivých fází transformace (Kotásek vycházející z Fullana a Birzeia) a pro orientaci ve vnitřních změnách a pro srovnání směru vývoje v jednotlivých etapách budou použity také Scénáře budoucnosti školy (2003).
Vývoj transformace v prvním desetiletí byl charakterizován vznikem autonomie škol, aktivitou učitelů a snahou přiblížit vzdělávání individualitě dítěte. V dalším desetiletí začaly vstupovat do popředí problémy s veřejností.
Politická opora pro školy a pro specifika vzdělávací práce s předškolními dětmi byla minimální. Po první dekádě nového milénia se začala prosazovat centralistická rozhodnutí ministerstva školství s malým zájmem o potřeby předškolní praxe.