Příspěvek se v úvodní části zabývá vzdělávací reformou, potřebností standardů a pohybovou gramotností. Výzkum ověřoval nově vytvořené evaluační standardy pro 9. ročník základní školy pomocí dotazníku se 6 sub škálami.
Výsledky ukazují, že úspěšnost žáků celkově není na předpokládané úrovni. Nejlepší znalosti prokázali žáci v oblasti Činnosti ovlivňující zdraví (58%), nejhorší v oblasti Činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností (19%). 3 ze 4 analyzovaných oblastí nezvládá více než polovina sledovaných žáků.
K nejlépe zvládnutým dovednostem patřilo plavání, atletika, basketbal, nejvíce nedostatků žáci uvedli u gymnastiky, lyžování a volejbalu. Nejvýše hodnotili probandi své vědomosti týkajících se zásad rozcvičení, významu protahovacích cvičení a zásad zdravého životního stylu.
Největší neznalost byla zjištěna u pravidel míčových her a jejich rozhodování, u znalostí o historii a úspěších ve sportu. Zjištěné slabiny je nutné implementovat do didaktických témat v přípravě budoucích učitelů.
Ti by měli zprostředkovávat žákům ve větší míře i teoretické vědomosti (poskytnutí první pomoci, kompenzace oslabení, historie a pravidla sportů, činnosti ovlivňujících úroveň pohybových dovedností ....).