Charles Explorer logo
🇨🇿

Řešení nesrovnatelnosti hodnocení ICT znalostí a dovedností žáků skrze ukotvující viněty

Publikace na Pedagogická fakulta |
2015

Abstrakt

V pedagogickém výzkumu se velmi často užívají (sebe)hodnotící otázky k měření postojů, hodnot, subjektivních norem a (ne)kognitivních dovedností. Existuje však četná evidence, že respondenti užívají kategorie u posuzovacích škál odlišným způsobem.

Metoda ukotvujících vinět umožňuje korigovat (sebe)hodnocení o rozdílné užívání škály tak, aby sebehodnocení bylo porovnatelné. V našem článku pomocí parametrického modelu ukotvujících vinět identifikujeme heterogenitu užívání škály při hodnocení vlastních ICT znalostí a dovedností u výběru studentů středních odborných škol se zaměřením na ICT (ICT studenti, N = 228) a studentů s pedagogickým a ekonomickým zaměřením (neICT studenti, N = 147), a následně i u dívek a chlapců.

Výsledky našeho výzkumu zasazujeme do kontextu mezinárodního šetření ICILS 2013. Přímé porovnání sebehodnocení vedlo k neočekávanému závěru - ICT studenti mají mírně horší ICT znalosti a dovednosti než neICT studenti.

ICT studenti však uplatňují při sebehodnocení vyšší standardy, úroveň ICT znalostí a dovedností hodnotí v celé šíři posuzovací škály jako nižší ve srovnání se studenty bez zaměření na ICT. Po korekci o rozdílné užívání škály docházíme k opačnému závěru - ICT studenti mají signifikantně vyšší ICT znalosti a dovednosti než neICT studenti.

V rámci mezinárodního šetření ICILS 2013 nebyl nalezen vztah mezi výsledky v testu počítačové a informační gramotnosti a hodnocením vlastních pokročilých ICT znalostí a dovedností. Navíc dívky dosáhly lepších výsledků v testu než chlapci, ale jejich hodnocení vlastních pokročilých ICT znalostí a dovedností je nižší než u chlapců.

Jedním z důvodů těchto závěrů může být rozdílné užívání škály, které může být dle našeho výzkumu úspěšně korigováno pomocí metody ukotvujících vinět.