Sociální média a moderní komunikační technologie, které každodenně používáme, mění naše způsoby komunikace, zvyky a mají přímý dopad na naše rozhodování. Ze zprávy Českého statistického úřadu z roku 2014, který mapuje oblast používání informačních technologií, vyplývá, že komunikace je jednoznačně nejoblíbenější činností na internetu, která nemá souvislost se zaměstnáním.
A právě sociální média jsou typickým komunikačním prostředkem dnešní doby. V posledních letech se muzejní prostředí stále více orientuje na potřeby návštěvníků a využívání sociálních médií je jednou ze strategií, které můžeme v budování pozitivního vztahu s (potenciálními) návštěvníky využít.
Následující článek představuje analýzu využívání sociálních médií pro Muzeum Karla Zemana, přičemž se zaměřuje i na obecné principy v designu optimální komunikační strategie, na konkrétní postupy pro využití nejpopulárnějších sociálních sítí (Facebook, Twitter, Instagram a Periscope) a na analytické nástroje, které nám pomohou optimalizovat dopad takové komunikace. Tato případová studie vznikla v rámci výběrového semináře Nová média v muzejní praxi na Filozofické fakultě UK na oboru Studia nových médií.