Článek se zabývá připraveností učitelů, jakožto klíčových aktérů reformy vzdělávání, na uplatňování požadavku inkluze ve výuce. Za zásadní podmínku úspěšné inkluzivní výuky jsou považovány ochota učitelů vzdělávat všechny žáky včetně těch s různými překážkami v učení a jejich odborné kompetence.
V článku poukazujeme na dřívější výzkumy zkoumající tyto podmínky inkluzivního vzdělávání a jejich výsledky. Dále nastiňujeme problematiku podpory učitelů při zvládání požadavku inkluze a zaměřujeme se na možnosti v oblasti pregraduální přípravy učitelů. Článek popisuje nový předmět Podpora žáků s překážkami v učení zavedený do učebního plánu studijního programu učitelství pro 1. stupeň ZŠ a seznamuje čtenáře se základními výsledky jeho evaluace.
Podle těchto výsledků jsou studenti ztotožněni s požadavkem inkluzivního vzdělávání a jsou ochotni za něj do jisté míry převzít zodpovědnost. Nepovažují se také za odborně nepřipravené.
Na druhou stranu mají obavy z toho, jak budou moci nárokům inkluzivního vzdělávání ve své učitelské praxi dostát, a zmiňují nedostatečnou systémovou podporu učitelů.