Příspěvek stručně pojednává o metodě GPOP (2009) v kontextu současných psychodiagnostických postupů. Metoda je prezentována jak z výzkumného hlediska, tak z pohledu jejího uplatnění v praxi.
V rámci výzkumné zkušenosti je představena studie, která se zabývá ověřováním validity dotazníku GPOP pomocí inventáře NEO-PI-R. Výsledky této studie potvrzují předpokládané vztahy mezi oběma dotazníky a lze je tedy vnímat jako důkazy o konstruktové validitě dotazníku GPOP.
V rámci praktické zkušenosti sdělení obsahuje dosavadní psychodiagnostické zkušenosti s využitím této metody zejména v oblasti psychologického poradenství (např. v rámci poradenství pro studenty vysokých škol), personálního poradenství, kariérového a osobnostního rozvoje a plánování profese. Přínos dotazníku GPOP v tomto ohledu spočívá především v jeho využití pro assessment centra, development centra, koučink jednotlivce i týmu, přípravu kompetenčního modelu, definici rolí a hodnocení zaměstnanců nebo v rozvojových plánech v personalistice.