Česká republika vykazuje v mezinárodním srovnání vysokou závislost výsledků vzdělání na rodinném zázemí a velké rozdíly mezi školami ve složení a výsledcích jejich žáků. Pozornost výzkumníků byla v této souvislosti dosud věnována zejména problematice víceletých gymnázií.
Tato stať je zaměřena na diferenciaci na úrovni primární školy, kde máme o distribuci žáků do škol omezené empirické poznatky. Stať odpovídá na otázky, jak důležitá je volba základní školy pro rodiče předškoláků, jak se mění její realizace v čase a jaké charakteristiky na straně rodičů volbu školy ovlivňují.
Odpovědi na výzkumné otázky jsou získávány prostřednictvím analýz dat z dotazníkového šetření realizovaného v roce 2014 na reprezentativním výběru 2008 rodičů předškoláků. Data jsou analyzována prostřednictvím binární logistické regrese.
Data z roku 2014 jsou porovnávána s daty získanými v roce 2009 v rámci šetření rodičů žáků v povinném vzdělávání. Analýzy ukázaly, že výběr školy má mezi rodiči v současné době univerzální podporu.
Možnost výběru školy zvýhodňuje děti rodičů s minimálně maturitním vzděláním ve větších městech, kteří jsou schopni efektivně získávat informace o kvalitě škol, a tím potenciálně přispívá k posilování vzdělanostních nerovností.