V roce 2015 byla na Ústavu informačních studií a knihovnictví Univerzity Karlovy obhájena disertační práce Specializované knihovny v 21. století. Na základě obsahové analýzy textů zabývajících se perspektivami služeb tohoto typu knihoven byl vytvořený teoretický model služeb.
Tento model pomohl definovat základní roli specializované knihovny a to poskytování dokumentových služeb. Dokumentová služba, která vychází z principů informačního managementu, je nezastupitelnou úlohou knihoven.
Navzdory tomu, že knihovny určené širokéveřejnosti právě od tohoto typu služeb ustupují a více se přiklání k reflexi principů služeb komunitních, je role knihovny jako základního článku dokumentového systému instituce je nezastupitelná. Technologické prostředky proměňují mnoho principů těchto služeb, a také stále více dominující typ vzdáleného uživatele přináší nové aspekty.
Před českými specializovanými knihovnami stojí úkol transformace fyzických knihoven na knihovny digitální. Znají instituce potenciál svých knihoven? Jsou knihovny ochotny tuto transformaci podstoupit?