Charles Explorer logo
🇬🇧

Nástroje pro tvorbu a sdílení elektronických výukových materiálů při výuce medicíny

Publication at First Faculty of Medicine |
2015

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Výuka medicíny spočívá primárně v kontaktu studenta s učiteli a pacienty. Přesto elektronické výukové materiály mohu tuto výuku významně usnadnit.

Jejich tvorba je však časově náročná a drahá, takže lékařské fakulty cítí potřebu tuto tvorbu podporovat. V prostředí 1.

LF UK bylo postupně zavedeno několik nástrojů pro tvorbu a prezentaci výukových materiálů: Výukový portál je základní nástroj pro elektronické publikování výukových materiálů. Byl vyvinut na IBA MUNI a cílem jeho nasazení na 1.

LF UK bylo shromáždit výukové materiály rozptýlené na webových stránkách jednotlivých ústavů a pedagogů a zpřístupnit je studentům. E-learningový server slouží k ukládání a distribuci výukového obsahu - především zvukovou stopou doplněných PowerPointových prezentací z přednášek, k sestavování a distribuci kurzů a pořádání online seminářů, webinářů a videokonferencí.

Cílem videoserveru je umožnit studentům řízený přístup k videonahrávkám, jejichž veřejné sdílení by bylo nevhodné. Virtuální mikroskop umožňuje studentům prohlížet databázi virtuálních histologických preparátů, nasnímaných na mikroskopu OLYMPUS.

WikiSkripta - crowdsouringový systém založený na platformě mediawiki poskytuje studentům nástroj pro spolupráci při tvorbě výukových materiálů. Nedílnou součástí výuky je i měření jejich výsledků.

K tomuto účelu se kromě klasického zkoušení používá i elektronické či papírové testování. V medicíně se podařilo nastavit mezi fakultami ovzduší důvěry, v němž jsou fakulty ochotny výsledky své práce sdílet a spolupracovat na nových tématech.

Formálním vyjádřením této důvěry bylo v roce 2007 ustavení sítě MEFANET (MEdical FAculties NETwork), do níž se postupně zapojily všechny lékařské fakulty v Čechách a na Slovensku.